KONSEP
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Disini saya akan menerangkan
dengan lebih terperinci mengenai konsep bimbingan dan kaunseling :
1)
KONSEP BIMBINGAN
Menurut Mathewson yang telah
digunakan oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) menegaskan peranan penyusuaian. Katanya,
bimbingan ialah proses profesional yang sistematik bagi menolong
individu melalui prosedur pendidikan, dan membuat interprestasi untuk
memehami ciri-ciri dan potensinya sendiri dengan lebih baik lagi,
serta menghubungkan dirinya dengan lebih baik lagi dengan keperluan
dan peluang sosial mengikut nilai-nilai sosial dan moral.
Di samping itu, fokus
bimbingan haruslah individu, bukannya masalah yang dihadapi oleh
individu itu semata-mata. Maka dengan itu, James telah menyatakan
bahawa fokus bimbingan ialah individu tersebut, untuk arahan kendiri.
Yang diaplikasikan ileh James di dalam pengertian bimbingan ialah
memberi peluang-peluang kesedaran kendiri dan arahan kendiri.
Pengertian dari Jones
berkata, bimbingan yang boleh dikategorikan lebih komprehensif dan
lebihkan kepada pertolongan peribadi oleh seseorang, iaitu seseorang
yang telah disediakan untuk menolong seseorang itu membuat keputusan
ke arah yang dituju dengan baik, apa yang hendak dibuatnya, atau
bagaimana ia mendapat mencapai tujuannya itu dengan cara yang lebih
baik. Ia menolongnya menyelesaikan masalah yang timbul di dalam
hidupnya.
Kini kita perlulebih meneliti
perkhidmatan-perkhudmatan sedemikian yang mewakili bimbingan.
Seterusnya, ada pandangan dari Belkin bimbingan kaunseling mewakili
pola perkhidmatan, yang meliputi orientasi, inventori individu,
maklumat pendidikan dan pekerjaan, kaunseling, penempatan dan
perkhidmatan susulan.
Dari pengertian ini, kita
dapati bahawa bimbingan itu meliputi kaunseling. Malahan bimbingan
meliputi semua aktiviti dan penggunaan pelbagai-pelbagai sumber.
Antarnya, penasihatan, kaunseling, pemberian maklumat, ujian,
lawatan, uji bakat, filem dan perbincangan di bilik darjah yang akan
menolong murid membuat pilihan berhubungan dengan perancangan dan
objektig pendidikan.
2)KONSEP
KAUNSELING
Kaunseling ialah proses
pembelajaran apabila seorang individu itu belajar tentang dirinya
sendiri, tentang hubungan antara perseorangan, dan tentang tingkah
laku, yang dapat memajukan perkembangan peribadi mereka sendiri.
Definisinya, satu proses
apabila seorang yang terganggu (klien) ditolong merasa dan bertingkah
laku dengan cara yang lebih memuaskan daripada segi peribadi dengan
cara interaksi dengan orang yang tidak terlibat (kaunselor) yang
memberikan maklumat dan reaksi untuk merangsangkan klien
mengembangkan tingkan laku agar membolehkannya menghadapi dirinya dan
persekitarannya dengan lebih berkesan lagi.
Menurut Dustin dan George
berpendapat nahawa kaunseling suatu proses pembelajaran yang
disediakan untuk meningkatkan tingkah laku penyesuaian dan
mengurangkan tingkah laku salah penyesuaian.
PERBEZAAN
ANTARA BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Brown dan Pate (!983)
menjealskan agak sukar untuk membezakan anatar psikoterapi dengan
kaunseling. Terdapat banyak persamaan di antaranya. Tujuan yang sama
adalah proses meberi bantuan yang bertujuan untuk kebajikan. Selain
itu, kedua-duanya banyak menggunakan teknik dan kaedah yang sama dan
pendekatan utama. Psikoterapi telah diubahsuai ke dalam tugas-tugas
kaunselor. Jadi kaunselor adalah yang lebih berperanan terhadap
kliennya.
Bagaimanapun, terdapat
perbezaan yang ketara di anta psikoterapi dan kaunseling. Brown dan
Pate (1983) menjelaskan antara perkara yang membezakan antara
kaunseling dan psikoterapi ialah matlamat dan kaedah. Dari segi
objektif, kaunseling bertujuan untuk mempertingkatkan kebajikan
psikologikal. Individu dilihat sebagai menjelaskan proses
perkembangan dan perubahan dan berhadapan dengan peringkat dan dugaan
dalam kehidupan.
Kaunseling membantu individu
untuk melalui proses perkembangan dengan berjaya dan menemui
kebahagiaan. Kaunseling adalah satu proses yang bersifat fasilitatif
dan promotional bertujuan untuk menyuburkan kebolehan individu dan
menggalakkan individu untuk bersifat tidak bergantung dan mempunyai
arah dalam kehidupan. Kaunseling adalah bersifat orientasi
pertumbuhan lebih dari orientasi masalah.
Sementara itu, tujuan
psikoterapi lebih bersifat khusus daripada objektif umum. Psikoterapi
wujud kerana amelioration psikotologi. Ianya berontasikan masalah dan
klien menghadapi kesukaran yang lari dari perkembangan psikologikal
yang biasa. Masalah yang dihadapi adalah bersifat terhalang kejayaan
kehidupan.
Menurut Tyler (1961)
menjelaskan psikoterapi sebagai memberi fokus kepada perubahan
personaliti sementara kaunseling memberi fokus membantu individu
untuk menggunakan kekuatan yang ada untuk berdaya tindak menjadikan
kehidupan lebih baik.
Corsini (1995) berpendapat
bahawa perbezaan antara kaunseling dan psikoterapi ialah terdapat
persamaan secara kualitatif tetapi perbeza secara kuantitatif. Ahli
terapi lebih banyak mendengar, kurang memberi nasihat dan penerangan.
Seterusnya ahli terapi berhadapan masalah yang lebih berat dari klien
dalam kaunseling.
BPS Division of Clinical
Psycohology (1979) menjelaskan bahwa kedua-dua kaunseling dan
psikoterapi menggunkan kerangka teoritikal yang sama dan menekankan
keperluan meberi penekanan kepada klien sebagai individu.
Kedua-duanya mendengar secara sistematik dan mendengar apa yang
dikomunikasikan. Ia juga membentuk keupayaan membantu diri dan
bertanggungjawab. Ramai ahli psikologi seperti Truax dan Carkhuff
(1967) dan Corey menggunakan istilah kaunseling dan psikoterapi
secara silin berganti.
MATLAMAT
KAUNSELING
Berdasarkan objektif-objektif
bimbingan dan kaunseling yang dihuraikan, maka matlamat utamanya
ialah memberi bimbingan dan saranan penyelesaian supaya pelajar dapat
menggunakan nasihat dan hasil sasaran perbincangan dengan
kaunselornya untuk menyelesaikan masalah peribadi, pembelajaran dan
kerjaya yang dihadapinya melalui usaha diri sendiri.
Konsep Bimbingan dan
Kaunseling kadangkala di salah ertikan sebagai sesuatu sesi digunakan
untuk menganalisiskan dan mengkritikan kesalahan pelajar, menetukan
punca kesalahan, memberi ajaran, ataupun memaksa pelajar berkenaan
supaya menurut cara penyelesaian yang dibincangkan kaunselor. Selain
itu, kainselor hanya perlu mendengar dan memahami masalah dari
pelbagai sudut, demi membolehkannya memahami pelbagai cara yang boleh
pilih untuk menyelesaikan masalah peribadi, pembelajaran atau kerjaya
yang dihadapinya.
Ringkas kata, matlamat
Bimbingan dan Kaunseling ialah memupuk keblehan ,menyelesaikan
masalah diri sendiri, membantu kliennya menguasai pelbagai kemahiran
asas untuk menghadapi dan dapat menggunakan potensi dan pelbagai
sumber yang sedia ada untuk mencapai prestasi yang lebih baik dalam
kehidupan.
PRINSIP
KAUNSELING
Dalam bidang kaunseling,
prinsip-prinsip harus diamalkan untuk mencapai tujuan kaunseling.
Prinsip dan ciri kaunseling adalah seperti berikut :
-
kaunseling berkaitan dengan mempengaruhi perubahan tingkah laku secara sukarela dengan kehendak hati klien sendiri. Klien ingin mengubah dan berusaha mendaatkan pertologan kaunselor untuk mengubah tingkah lakunya.
-
Kaunselor menyediakan keadaan yang memudahkan perubahan klien. Ini termasuklah hak individu membuat pilihan, menjadi bebas dan berautonomi.
-
Seperti dalam semua perhubungan, terdapat batasan pada klien dalam kaunseling, batasan ini ditetapkan oleh tujuan kaunseling yang dipengaruhi oleh nilai dan falsafah kaunselor.
-
Keadaan yang memudahkan perubahan tingkah laku akan disediakan melalui temu bual. Bukan sahaja semua jenis temu bual merupakan kaunseling, tetapi kaunseling selalunya melibatkan temu bual.
-
Aktiviti mendengar berlaku di dalam kaunseling, tetapi bukan semua aktiviti mendengar merupakan kaunseling.
-
Kaunselor memamikan kliennya.
-
Kaunseling dijalankan dalam keadaan yang sulit dan bersendirian dia antara kaunselor dan klien. Apa yang dibincangkan di antara kaunselor dan klien mesti dirahsiakan.
- Klien mempunyai masalah psikologi dan kaunselor mahir bekrja dengan klien yang mempunyai masalah psikologi.
Bimbingan dan kaunseling
membantu murid-murid untuk membantu diri mereka dan untuk
memperkembangkan potensi mereka secara optimum dengan menggunakan
peluang maksima yang dibekalkan oleh sesuatu persekitaran.
Kepentingan bimbingan dan kaunseling ialah :
-
ia membantu murid-murid untuk memahami diri mereka sendiri. Ia juga membantu mereka dengan benda-benda dan dunia di sekeliling mereka.
-
Ia mempunyai kendiri dan sosial.
-
Ia membantu individu-individu untuk memperkembangkan kebolehan dan kekuatan mereka untuk mencapai efiseni kendiri dan sosial.
-
Ia juga bertujuan untuk mengakhiri pembaziran resos manusia dan fizikal dengan mebantu individu-individu untuk mencari kedudukan mereka dalam masyarakat.
ETIKA
KAUNSELING
Kod etika kaunselor (KEK)
Lembaga Kaunseling Malaysia mempunyai lima tujuan utama iaitu, untuk
:
-
menyediakan garis panduan bagi membantu kaunselor untuk bertindak secara profesional. Dengan yang demikian, mereka dapat memberikan perkhidmatan kaunseling yang terbaik dan nilai-nilai profesion kaunseling dengan cara terbaik.
-
Mewujudkan prinsip-prinsip yang menetukan tingkah laku beretika serta amalan-amalan yang terbaik.
-
Mebolehkan lembaga kaunselor malaysia menjelaskan tanggungjawab semua etika yang terdaftar dengan lembaga kaunseling malaysia.
-
Memberi sokongan kepada misi Lembaga Kaunseling Malaysia.
-
Menjadi asas bagi memproses aduan dan pertanyaan mengenai etika yang ditujukan kepada kaunselor.
TEORI
PEMUSATAN KLIEN DAN PERORANGAN
PENGENALAN
TEORI :
-teori pemusatan klien atau
perorangan telah diperkenalkan oleh Carl Rogers dalam bukunya yang
pertama, Counselling and Psychotherapy yang diterbitkan pada 1942.
Rogers memulakan permusatan kepada pengalaman klien dan juga
pandangan subjektifnya terhadap fenomena dunia ini.
Teori yang dikemukankan oleh
rogers adalah menggangap manusia adalah aktif, ada tujuan kehidupan,
ada matlamat dan sedia memperbaiki dirinya juga, yang mana kesemuanya
mengambarkan bahawa manusia mampu bertindak sendiri mengikut
pembawaan semulajadi. Pandangan Rogers ini merupakan teori kaunseling
yang tidak berarah. Dalam proses ini kaunselor meletakkan
tanggungjawab atas untuk mencari jalan penyelesaian kepada masalah
klien (Columan dan Hammer, 1974).
Menurut rogers kaunselor perlu
membataskan kerjanya kepada pemberian maklumat yang diperlukan oleh
klien seperti mengenai peluang perkerjaan atau hasil ujian minat,
kebolehan, dan nilai klien. Kaunselor yang tidak berarah cuba
menggelakkan mencadangkan keputsan-keputusan atau penyelesaian supaya
tanggungjawab akhir tetap berada dalam tangan klien.
Maka teori rogers banyak
menekankan suatu pendekatan yang baharu dan mewujudkan suasana
penerimaan, aman damai, kefahaman yang mana terapi pemusatan klien
ini menumpukan perhubungan erat diantara kaunselor dan kliennya.
Fungsi kaunselor hanya tertumpu sebagai pemudah cara dalam membentuk
kendiri dengan membantu klien menjumpai keupayaan dan kebolehannya
sendiri untuk menyelesaikan masalah.
Kaunseling tak berarah yang
diperkenalkan oleh rogers dalam tahun 1949 an adalah bertentangan
dengan pendekatan tradisi Psiko-analitik yang berarah dalam terapi
individu. Rogers telah menyuarakan ketika itu yang mana beliau telah
menentang andaian asas iaitu “kaunselor” yang lebih mengetahui.
Beliau juga mencabar keesahan
prosedur teraputik yang diguna pakai pada ketika itu, iaitu dari segi
menasihati, memberi pendapat, mengarah, memujuk, mengajar, menentukan
dan menginspirasi. Andaian asas rogers adalah manusia itu boel
dipercayai dammempunyai potensi yang luas untuk memahami diri mereka
dan menyelesaiakan masalah sendiri. Minat awal rogers adalah tertumpu
kepada kaunseling individu dan psikoterapi. Teori persinaliti yang
sistematik dan dipraktikan dalam kaunseling individu. Pendekatan ini
kemudiannya ditukar menjadi terapi pemusatan klien pada tahun 1951.
Latar
Belakang :
Carl rogers dilahirkan pada 8
Januari tahun 1902 di Oak Park, Chicago, Amerika Syarikat. Beliau
beragama Kristian Protestan, protestan bermaksud umatnya taat pada
perintah tuhannya melakukan suruhan dan meninggalkan larangannya. Ibu
bapa Carl rogers menekankan dan mementingkan kebajikan anak-anak
mereka, seperti Carl rogers ibu bapa beliau menanamkan dengan
semangat, berkerja kuat dan taat pada agama tidak melakukan larangan
dalam agamanya. Carl rogers minat membaca buku berbidang pertanian
secara saintifik.
Pada awalnya carl rogers
belajar di Universiti Wisconsin, belajar dalam bidang pertanian
kerana ibu bapa carl rogers suka bertani dan pertanian. Selepas dua
tahun carl rogers bertukar pekerjaannya menjadi seorang paderi.
Semasa, perjalanan ke Orients pada tahun1922 dia menjadi paderi carl
rogers telah mendalami doktorin agama dan memperhatikan sikap
permusuhan cara dan gaya permusuhan antara Jerman dan Francis.
Pengalaman ini telah menyebabkan beliau mempelajari “Liberal
Thenologi Seminary” di Union Thenological Seminary, New Work.
Setelah memikirkan tentang
hehidupan dan persoalan hidup serta memperbaiki kehidupan individu
yang lebih konstruktif. Rogers akhirnya membuat keputusan untuk
berhenti menjadi paderi dan menyambung perkejaannya dalam bidang
bimbingan kanak-kanak dan bercita-cita menjadi psikologi klininkal.
Carls rogers mendapat Ph.D di
Teachers Collage, Universiti Columbia pada tahun 1931. Sebelum
mendapat Ijazah kedoktoran, pada tahun 1928 beliau telah berkerja dan
bertugas di Rochester, New York. Tugas beliau adalah sebagai jabatan
pengurusan kanak-kanak yang nakal dan kurang bernasib baik yang
ditempatkan di Jabatan Kajian Kanak-kanak do Rochester.
Pada tahun 1939 sehingg 1940
beliau telah bertukar ke Ohio State Universiti sebagai seorang
Profesor pada tahun 1945 sehingga 1957, pada tahun itu juga beliau
telah melibatkan diri dengan Pusat Kaunseling di Universiti Chicago.
Kemudaian berpindah ke Universiti Wiconsin sebagai seorang profesor
dan beliau bertugas di Western behavioral Science Instutuite.
Konsep-konsep asas terbahagi
kepada empat bahagian antaranya :
-
melalui pandangan Carls Rogers terhadap sifat semulajadi manusia iaitu yang bermaksud Rogers menggapan bahawa manusia itu adalah positif dan konstruktif jika suasana menghargai dan mempercayai diwujudkan oleh pencipta. Tetapi, rogers tidak menggemari dengan sistem yang sebaliknya yang mngatakan bahawa manusia tidak boleh dipercayai dan sebaliknya individu ini perli diarah, domotivasikan, disuruh, diberi pengajaran, diberi ganjaran, dikawal dan diuruskan oleh orang lain yang lebih berperanan dan mahir dalam mengatasai sesuatu masalah terhadap manusia (Corey 1982). Sebagai contoh, seorang kaunseling ini berperanan dalam menyelesaikan masalah kliennya dengan elbagai cara sekali pun agar masalah klien itu tidak bertambah sekiranya klien menceritakan perkara yang sebenar kepada kaunse,ling dengan lebih mendalam.
-
Rogers menyarankan tiga keadaan untuk mewujudkan suasana galakan pertumbuhan adap individu supaya individu dapat berkembang mengikut keupayaannya, iaitu : Genuiness atau Realness, penerimaan atau diberi perhatian, dan pemahaman yang mendalam.
-
Rogers cukup percaya jika sikap ini digunakan dalam perhubungan anatara manusia dan manusia. Manusia akan mengurangkan mekanisma bela diri dan akan lebih bersfat terbuka terhadap pengalamannya dan persekitarannya dan kelakuan mereka akan lebih baik, dan lebih komprehensif.
-
Teori Rogers membincangkan mengenai personaliti manusia adalah berasaskan kepada pengalaman beliau sendiri. Rogers mennolak pandangan konsep Frued tentang manusia yang mengadaikan manusia pada asasnya adalahlah tidak rasional, tidak wajar dan akan merosakka diri sendiri.
PRINSIP-PRINSIP ASAS
-Prinsip-prinsip asas ini
terbahagi kepada tiga bahagian terpenting iaitu, melalui keadaan,
proses dan hasil. Jika sesetengah atau sebahagian wujud maka proses
tertentu akan lahir atau perubahan dalam personaliti dan tingkah laku
(Grummon, 1979).
Rogers tidak percaya bahawa
kemahiran teknik dan latihan ada sumbangannya kepada kejayaan.
Sebaliknya, bekiau percaya bahawa sikap yang dipegang dab perhubungan
dua hala oleh kaunselor adalah ramuan atau initipati terpenting untuk
memperolehi kejyaan kepda klien. Menurut Rogers, sejauh mana
perubahan personaliti dan gabungan kepada :
-
sejauh mana kaunselor berkenaan kongruen dan ikhlas dalam perhubugan
-
sejauh mana kaunselor mengalami pertimbangan positig tanpa syarat
-
sejaun mana kaunselor memperluhatkan kefahaman empati yang tepat mengenai rangka dan tujuan dalam diri klien
-
sejaun mana semua keadaan di atas dilakukan oleh klien
TEKNIK
-Mendengar, menerima,
menghormati, memahami dan bertindak balas. Kecenderungan menggunakan
satu teknik sahaja dan mengakibatkan sesuatu perhubungan menjadi
kaku. Teknik tersebut harus berdasarkan perasaan jujur dari
kaunselor dan bukannya was-was dari kaunselor.
PROSES
TERAPUTIK
-Matlamat teori pemusatan
klien bertujuan untuk menimbulkan perasaan bebas dan bersepadu basi
setiap individu. Tetapi ini berpusat pada klien, bukan sekadar
tentang masalah yang diluahkan oleh klien. Menurut Rogers 1977
matlamat terapi bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah sahaja
tetapi lebih dari itu, iaitu membantu klien dalam proses perkambangan
agar agar mereka dapat menghadapi dan mengatasi masalah pada masa
kini dan masa hadapan. Menurut Rogers mereka yang terlibat gan proses
terapi akan sering bertanya seperti berikut;
“bagaimana saya boleh
menjadi diri saya yang sebenarnya?”
“mengapa semua ini berlaku
keatsa diri saya ?”
“bagaimana saya nak capai
apa yang saya mahukan selama ini?”
“apakah lagi salah saya?”
kata-kata seperti ini sering
klien bertanya kepada dirinya dan kaunselor. Tujuan asas teori
pemusatan klien ini adalah untuk mencipta suasana yang kondusif dalam
usaha membantu klien menjadi seorang yang berfungsi dengan
sepenuhnya, Rogers 1961 menyatakan beberapa ciri menusia yang menuju
ke arah kesempurnaan kendi iaitu, kesediaan menerima, merasai dan
mengalami reality yang sbenar. Yakin pada diri sendiri. Klien dipandu
perasaan dan pemikiran sendiri. Kesediaan untuk terus berkembang.
KONGRUEN
DAN GENUINE
-Kongruen
bermaksud semua aspek yang digunakan oleh kaunselor pada masa sesi
temu bual bicara antara kaunselor dan klien. Dari segi nilai-nilai
murni yang baik, keikhlasannya, belas kasihan, memahami klien dan
mendengar segala luahan dan rintihan masalah dari kliennya. Sesi temu
buak iti doleh dilakukan dengan keadaan yang bebas tanpa ada pilih
kasih terhadap klien. “Dia
dalah dirinya”
yang bermaksud disini ketika temu bual bersama klien, klien
seharusnya menjadi dirinya sendiri jangan risau kerana kaunselor
todak memilih kasih terhadap kliennya kaunselor ini lebih menerapkan
sikap terbuka dan open minded. Kaunselor yang ikhlas adalah bersikap
spontan dan menyatakan sikap dan perasaan
yang mengalir dalam dirinya dengan terbuka, baik pada perasaan yang
terbuka ataupun tidak.
Kongruen ini perasaan yang
boleh memlahirkan perasaan sedih, marah, kecewa, suka, bimbang, keluh
kesah, dan sebagainya semasa proses perhubungan berlaku.
Genuine pula bermaksud adalah
sifat kejujuran kaunselor dalam menjalinkan hubungan bersamaqklien.
Kuanselor mestilah menerima klien dengan fikiran yang terbuka,
tanggapan yang positif dan suikap sudi menerima dan mendengar apa
sekali pun masalah klien. Kira disini senuruk mana sekalipum klien
tersebut kaunselor tidak boleh menilai klien itu bahawa klien ini
seorang yang kuat bermasalah, suka membuat masalah, tidak boleh
begitu. Kita sebagai kaunselor kena ada tanggapan yang positif,
mendengar dahulu masalah klien, mengenal latar belakang klien, mesti
ada sesuatu yang terjadi kepada diri klien sehingga dia ditimpa
musibah dan masalah. Maslah tidak akan terjadi dan berlaku jika
sesuatu yang tidak diinginkan berlaku ke atas diri klen tersebut.
Selain itu, kaunselor mestilah
melayan klien dengan mesra, ramah, bonding yang mesra, sopan santun
dan menggunakan bahasa yang baik-baik. Walaupun nilai-nilai yang
dipegang oleh klien bertentangan dengan nilai-nilai kaunselor.
Jadinya, kaunselor yang berperanan terhadap klien miskipun klien itu
jahat sekali pun jika kita melayannya dengan bvaik bahasa yang baik
mungkin dia akan percaya dan yakin bahawa kaunselor ini akan menjaga
rahsianya, klien dapat meluahkan apa yang dia rasa dan sebagainya.
Kaunselor menjadi peneman setia yang mendengvar serta otak juga perlu
berfikir yang positif dan cuba sedaya upaya supaya dapat membantu
masalah klien tersebut dengan jalan dan teknik yang baik dan
berkesan.
KENDIRI
-Konsep kendiri juga merupakan
prinsip asas dalam teori personaliti Rogers. Kendiri berkembang hasil
dari interaksi yang baik dari persekitaran. Semasa pengembangan
situasi yang baik ini dapat mengeratkan lagi hubungan antara
kaunselor dan klien, selain itu, kaunselor dapat menerapkan
nilai-nilai yang baik kepada orang lain juga. Pendek kata, konsep
kendiri ini mempengaruhi pengamatan individu tentang alam dan tingkah
lakunya. Layanan dan bahasa yang digunakan oleh kaunselor boleh
membuatkan klien percaya dan yakin terhadap kaunselor tersebut. Klien
akan berasa tidak was-was dan berasa selesa dengan kaunselornya.
PENERIMAAN
ATAU DIBERI PERHATIAN
-Sikap yang wajar ada pada
seorang kaunselor ialah sikap “careing” iaitu
sikap mengambil berat yang mendalam justeru, ikhlas menolong klien
sebagai eorang manusia. Kiranya, saling bantu-membantu dan tolong
menolong antara satu sama lain. Perasaan ambil berat ini pula tidak
seharusnya tercemar oleh penilaian-penilaian tentang perasaan,
fikiran, tingkah laku klien sebagai yang baik ataupun tidak baik
(Corey,1982).
Kaunselor perlu memberi
penghargaan yang baik dan tinggi kepada klien dan menerimanya dengan
penuh kemesraan tanpa meletakkan syarat terhadap penerimaan itu.
Inilah yang dikatakan oleh Rogers sebagai pertimbangan positif tanpa
syarat.
Selain itu, menerima segala
tingkah laku klien terhadapnya benar tidak bermakna kaunselor
mengikuti kehendaknya sahaja. Menurut Rogers 1972, hasil kajian telah
menunjukkan yang penerimaan yang tinggi pada diri klien akan
menyebabkan klien hilang kepercayaan pada kaunselor tersebut. Ini
sedikit sebanyak akan mengagalkan proses sesi kaunseling yang
dijalankan ketika berlangsung.
PEMAHAMAN
YANG MENDALAM (EMPATI YANG TEPAT)
-Empati ini bermaksud satu
cara untuk cuba memahami dengan sifat sensitif dan tepat pengalaman
klien dan perasaan klien serta memahami makna pengalaman yang dialami
itu oleh klien ketika sesi kaunseling berlansung. Rogers percaya
bahawa empati berasa bersama orang lain dengan cara empati adalah
salah satu cara yang berkuasa untuk membawa perubahan personaliti
(Grummon, 197s9).
Ini bermakna kaunselor seperti
betul-betul berada dalam persepsi klien. Matlamat empati yang tepat
ialah untuk membantu klien mendekati pengalamnya sendiri yang juga
menjadi pemahaman kendirinya. Empati yang tepat menggalakan
penyelesaian kepada keadaan tak kongruen di antara kendiri terhadap
klien.
Prinsip lain, yang harus
diikuti oleh kaunselor ialah menyediakan suasana kaunseling yang baik
iaitu dengan cara kaunselor mestilah mendengar dengan teliti apa yang
diadukan oleh klien. Kaunselor mestilah mampu meluahkan semula kepada
klien tentang intipati dari apa yang ditanggapnya dari klien itu
dalam keadaan mesra dan tidak menghakimi klien.
KESIMPULAN
-Teori Pemusatan Klien atau
Teori Pemusatan Perorangan yang diasaskan oleh Carl Ransom Rogers
adalah salah satu teori yang cukup dan berkesan dalam proses
kaunseling. Teori ini mewujudkan suasana penerimaan terhadap klien
tanpa syarat, proses yang aman dan damai dan kefahaman yang mendalam
terhadap klien.
Perhubungan yang mesra dan
erat di antara kaunselor dan klien cukup dititik beratkan oleh
Rogers. Teori dan prinsip yang diamalkan oleh Rogers ini sedikit
sebanyak mirip kepada ajaran agama islam dan sangat sesuai untuk
diamalkan di negera Malaysia kita.
Dalam penerimaan tanpa syarat,
Allah s.w.t telah sudah menyatakan bahawa setiap manusia itu tiada
bezanya antara satu sama lain, melainkan amal soleh dan ketaqwaannya
kepada penciptanya.
JENIS-JENIS
PERKHIDMATAN KAUNSELING DI SEKOLAH
1)
Perkhidmatan Inventori Individu dan Rekod pelajar
-
mengendalikan fail bimbingan
-
bertanggungjawab mengumpul dan merekodkan butiran yang berkaitan dengan penilaian dan pentaksiran minat pelajar
-
mengawas perangkaan dan corak kehadiran pelajar yang dirujuk untuk tujuan kaunseling
-
menyelaras, menjaga dan mengemaskini rekod pelajar
-
menyelidik setiap perkembangan pelajar
2)
Perkhidmatan pemberian Maklumat
-
mengumpul, menyedia, dan menyebarkan maklumat kerjaya, vokasional, latihan kepada pelajar (melalui risalah-risalah, buku-buku kecil, poster, hari kerjaya, pameran buku, program-program yang berfaedah kepada pelajar)
-
menambah dan mengemaskini fail-fail maklumat kerjaya dan peluang latihan, pelajaran, sosial, dan peribadi.
3)
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Kelompak
-
mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang menggalakkan perkembangan konsep kendiri, vokasional, kongnitif afektif, psikososial, fizikal-seksual dan moral agama pelajar.
-
Menbincangkan mengenai suatu topik yang sesuai dengan sesuatu kelompok yang tertentu. Contoh : masalah disiplin, masalah peribadi, masalah sosial dan masalah yang lain-lain.
-
Menubuhkan dan melatih pasukan pembinbingan rakan sebaya dan menyelia aktiviti mereka.
4)Perkhidmatan
Kaunseling
-
Kaunseling Individu dan kelompok
-
kaunseling keluarga
-
kaunseling tunjuk ajar
5)Perkhidmatan
Penempatan
-
membantu pelajar memilih aktiviti ko-kurikulum berdasarkan kebolehan, minat kerjaya, pilihan dan kemampuan
-
penempatan pekerjaan :
-
menjadi penyelarasan menempatkan pelajar mengikut program pengalaman bekerja (jika program seumpama ini diadakan)
-
membantu bahagian pendidikan vokasional dan teknik dalam mengadakan sistem memproleh data atau butiran yang perlu bagi laporan susulan mengenai pelajar lepasan sekolah vokasional dan teknik (khusus untuk sekolah menengah vokasional dan teknik)
-
membantu menempatkan pelajar sekolah menengah untuk memasuki institusi-institusi pekerjaan.
6) Perkhidmatan
pendidikan pencegahan dadah
-
mengadakan bimbingan dan kaunseling individu atau kelompok atau kaunseling tunjuk ajar dalam menanam dan memupuk sikap dan memberi nilai membenci dadah dan inhalen.
-
Memberi bantuan atau pertolongan kepada pelajar untuk mendapatkan bantuan pemulihan dan rawatan.
7)
Perkhidmatan Konsultasi dan Rujukan
-
membantu bekas pelajar sekolah berkenaan dalam hal berkaitan dengan sosial peribadi, kerjaya, pelajaran dan sebagainya
-
membantu pihak pentadbiran dan staf sekolah dalam memahami dengan mendalam mengenai program bimbingan di sekolah
-
membantu ibu bapa atau penjaga pelajar dalam hal berkait dengan kebajikan pelajar
-
berunding dan berbincang dengan staf sekolah tentang cara-cara untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan bimbingan di sekolah
8)
Perkhidmatan Konferen dengan ibu bapa
-
mengadakan hubungan dengan penjaga pelajar untuk bersama-sama mengawal kemajuan pelajar terutamanya dalam pelajaran
-
menghubungi ibu bapa atau penjaga apabila kemajuan pelajar tidak memuaskan
-
menjadi penyelaras program orientasi untuk pelajar dan ibu bapa pelajar baru
9)
Perkhidmatan penyelaras Resos
-
penyelarasan bagi aktiviti-aktiviti berhubungan dengan kebajikan pelajar di antara sekolah dengan agensi lain-lain
-
menjadi punca rujukan dalam aktiviti-aktiviti ko-kurikulum
-
merancang dan menjadi bimbingan di sekolah dengan tujuan untuk membaiki akhlak dan tingkah laku pelajar
10)
Perkhidmatan Penilaian
-
membuat penilaian aktiviti bimbingan di sekolah dengan tujuan untuk membaikinya seperti Pembinbing Rakan Sebaya, kem Jaya Diri, Skim Lencana Antidadah dan motivasi kepada pelajar
-
menilai modul atau model bimbingan sebelum dilaksanakan di peringkat sekolah
PROSES
KAUNSELING INDIVIDU
Proses kaunseling yang
dijalankan ini telah melibatkan beberapa proses yang utama.
Proses-proses ini adalah terdiri daripada proses membina hubungan,
penerokaan, mengenal pasti masalah, menyemak alternatif, mengambil
tindakan, penamatan dan susulan.
1) Proses membina hubungan :
proses yang pertama ialah
proses membina hubungan atau lebih dikenali juga sebagai membina
rapo. Pada tahap ini klien mengukur kaunselor sama ada benar-benar
bole dipercayai sama ada dia mendengar apa yang klien perkatakan atau
sekadar berpura-pura. Oleh itu, reaksi lisan dan reaksi bukan lisan
kaunselor amatlah memainkan peranan yang penting bagi mewujudkan rasa
percaya klien kepada kaunselor dan mengetahui tentang latar belakang
serba sedikit tentang diri klien. Kaunselor berperanan mewujudkan
prpses teraputik supaya klien terasa dirinya diterima dan dihormati
oleh kaunselor sera rasa selesa dan selamat pada diri klien.
Kaunselor juga perlulah memperlihatkan bahawa dia memahami ruang
rujuk yang terdapat dalam diri klein, keikhlasan, kemesraan, dan
penerimaan tanpa syarat.
Di samping itu, proses ini
juga membina hubungan ini juga adalah melakukan untuk memperjelaskan
lagi kepada klien mengenai tujuan kaunseling dijalankan,
tanggungjawab kaunselor dan klien, pemfokuskan dan limitasi-limitasi
tertentu yang terdapat dalam kaunseling.
2) Pengstrukturan :
pengstrukturan dilakukan
adalah untuk memberikan penjelasan tentang tujuan kaunseling yang
dijalankan, tanggungjawab kaunselor dan klien, pemfokusan dan
limitasi. Tahap pengstrukturan semula ini menentukan sifat batasan
dan matlamat perhubungan menolong. Kaunselor boleh memberitahu klien
langkah-langkah yang diambil bagi menyediakan ke arah yang dituju.
3) Proses penerokaan :
Proses penerokaan dijalankan
adalah bertujuan untuk menimbulkan kepercayaan klien kepada kaunselor
dimana klien merasakan kaunselor berminat untuk membantu dirinya
dalam menyelesaikan permasalahan yang klien hadapi. Bukan itu sahaja,
melalui penerokaan ini juga, klien akan membuat penerangan atau
pendedahan tentang situasi yang dihadapi oleh klien.
Selain itu, melalui penerokaan
yang dijalankan klien dapat mengetahui apa yang berlaku, terhadap
dirinya dan kebiasaanya situasi klien ketika itu adalah lebih
terpengaruh oleh emosi negatif iaitu yang bermaksud pandangan dan
fikiran yang sempit yang menjadikan seseorang itukeliru dan buntu
dalam mencari jalan penyelesaian yang diinginkan olehnya.
4) Membina matlamat :
matlamat sesi terbina apabila
klien dan kaunselor bersetuju membuat definisi masalah klien dengan
diakui oleh klien, atau klien sendiri yang membuat pengakuan terhadap
matlamat yang diinginkannya sepanjang sesi ini berlangsung. Oleh itu,
kaunselor perlu membuat pengucapan tentang definisi masalah klien
yang diakui oleh klien ataupun klien itu sendiri yang membuat
pengakuan tersebut. Setelah masalah dikenal pasti kaunselor dan klien
perlulah bersama-sama membina matlamat kaunseling yang telah
diinginkan oleh klien. Matlamat kaunseling yang terbina berdasarkan
masalah yang telah dikenalpasti oleh klien. Lazimnya matlamat
kaunseling perlu mengikut kemahuan klien dan kehendak kaunselor
semata-mata.
5) Proses semak alternatif
Proses emak alternatif
dilakukan setelah matlamat kaunseling jelas diprolehi daripada klien.
Di sini tugas kaunseling adalah menggalakkan klien membina beberapa
alterntif. Kaunselor perlu mendorong klien membuat perancangan
langkah-langkah yang difikirkan sesuai bagi membantu diri klien
menyelesaikan masalah yang dihadapi olehnya.
Sehubungan dengan itu,
kaunselor perlulah menggariskan seberapa banyak alternatif yang telah
diperolehi daripada klien. Ini lebih memberikan kesan yang positif.
Selepas itu, jika klien merasakan pemilihan yang dibuatnya adalah
yang terbaik, nila semula alternatif ini klien rasa boleh untuk
membantu klien menyelesaikan masalah klien akan menggunakan
alternatif ini bagi menyelesaikan masalah yang dihadapinya selama
ini.
6) Proses mengambil tindakan
Proses mengambil tindakan
merupakan sebuah pelan tindakan yang diambil oleh klien dengan
bantuan yang kaunselor telah berikan bagi mencapai matlamat yang
telah ditetapkan oleh klien. Oleh itu, sesuatu pelan tindakan yang
dipilih itu hendaklah realistik. Iaitu boleh dicapai oleh klien
supaya dapat memudahkan klien mengambil tindakan. Sekiranya masih
terdapat kegagalan selepas klien membuat tindakan, klien perlulah
menyemak semula pelan tindakannya terebut bagi membina pelan tindakan
yang lebih menarik dan lebih realistik untuk dicapai olehnya.
7) Proses penamatan
Setelah mendapati klien boleh
berdiri dan yakin terhadap tindakan yang diambil kaunselor berhak
menamatkan sesi yang telah berlangsung antara kaunselor dengan klien.
Namun begitu, tindakan ini janganlah dibuat secara mengejut, kaunelor
perlulah memberikan peluang untuk klien lebih bersedia dalam
menghadapi dugaan dan cabaran dalam kehidupan. Sehubungan dengan itu,
sebelum penamatan itu berlangung, matlamat kaunseling perlulah
dicapai oleh klien lebih bersedia menghadapi masalah dan juga lebih
selesa. Oleh itu, rumusan menyeluruh tentang proses kaunseling perlu
dibuat oleh kaunselor agar klien nampak dan jelas tentang apa isu
yang telah dibincangkan dalam sesi kaunseling. Seperti, :
-
Penamatan sesi untuk sesi lanjutan setiap sesi kaunseling pada kebiasaannya mengambil masa 45 hingga 60 minit seorang kaunselor sentiasa menggalakkan klien bercerita masalah dalm lingkungan masa yang telah ditetapkan. Lebih kurang 5 minit sebelum sesi ditamatkan, kaunselor perlu mengingatkan klien akan tempoh masa yang masih ada. Peringatan ini memfokuskan kepada perkara yang lebih penting.
-
Penamatan sesi kaunseling menyeluruh atau keseluruhan. Adalah peringkt akhir Iitu selepas kaunselor dan klien berpuas hati dengan langkah penyelesaian yang membawa perubahan dalam diri klien merasa yakin masalah sudah selesai dan dapat mengendalikan masalah yang dihadapi secara sendirian.
Susualn adalah merupkan proses
menyemak maklumat untuk melihat bagaimana klien melakukannya dan
menghormati apa-apa masalah yang timbul ke atas klien. Namun begitu,
kadang-kadang perkara ini berlaku sebelum penamatan dan proses
penyeliaan yang positif yang boleh menggalakkan kepada pertumbuhan
yang klien inginkan.
Susulan amat penting kerana
dapat meneguh dapatan klien yang berlaku dalam proses kaunseling dan
boleh membantu kaunselor dalam menilai semua pengalaman sesi yang
mereka yang telah jalani. Melalui susulan ini juga, seseorang
kaunselor dapat menekankan penjagaan kaunselor yang tulen dan
mengambil berat tentang kliennya. Susulan bimbingan dalam jangka yang
pendek 3 hingga 6 minggu dan jangka panjang sekurang-kurangnya
selepas 6 bulan penematan.
Comments
Post a Comment